سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جنگ نرم

نظریه‌پردازان «جنگ نرم» معتقدند که فرآیند جنگ نرم 3 مرحله دارد؛

مرحله اول، «فرهنگ سازی» است که طولانی‌ترین مرحله است و در آن باورها و هنجارها تغییر می‌کند؛

 مرحله دوم «نهاد سازی» است که پس از تاثیری که بر روی نخبگان و جامعه گذاشته می‌شود سعی بر این است تا افرادی را که همسوی خود کرده‌اند را در درون نهادهای مدنی دور هم جمع کنند.

 مرحله سوم «شبکه‌سازی» است که پس از آنکه نهادهای بسیاری راه‌اندازی شد و هم‌افزایی صورت گرفت، اهداف خود را روشن کنند.

زمانی که اهداف روشن شد آنگاه در اقدامی نهایی یک شبکه گسترده اجتماعی را تشکیل مِی‌دهند که از این مرحله به لشکر‌کشی هم تعبیر می‌شود؛ در مرحله شبکه‌سازی جریان برانداز و عامل جنگ نرم و انقلاب رنگی آماده عملیات پایانی است که از نافرمانی‌های مدنی شروع می‌شود؛ در نافرمانی‌های مدنی معمولاً به بهانه‌ای مثل تقلب در انتخابات‌ها نظام را متهم به تخلف از اصول و قواعد دموکراسی می‌کنند.

قره‌باغی یکی از کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که در انتخابات دهم ریاست‌جمهوری در نظام جمهوری اسلامی ایران تمام مراحل براندازی و جنگ نرم به اجرا در آمد؛ از 198 دستورالعمل جین شارپ برای انقلاب‌های رنگی و به اصطلاح مبارزه مسالمت‌‌آمیز و عاری از خشونت بیش از 140 مورد آن در ایران به اجرا درآمد و نماد‌سازی و انتخاب یک رنگ به عنوان نماد و شعارهایی که در کشورهایی که کودتای مخملی در آنها اتفاق افتاده بود را تکرار و اقتباس کردند و تمام اتفاقات انقلاب‌های رنگی صورت گرفت و در مصاحبه‌ها و بیانیه‌های سران این انقلاب نیز کاملاً مشهود بود که هدف فقط انتخابات نیست.

با مشاهده مصاحبه میرحسین موسوی با مجله تایم در روز 21 خردادماه می‌توان دریافت که این حرکت عظیم تغییر‌های بنیادین در ساختار نظام را در پی خواهد داشت و پیروزی از انتخابات تنها بخشی از این تغییر بنیادین است؛ صحبت از عدم مشروعیت نظام و نهادهای آن مطرح می‌شد مثلا عدم مشروعیت شورای نگهبان که اگر ساختار و قوانین این نهادها نامشروع باشند، پس باید براندازی و تغییر صورت گیرد.

موضوع بعد در جنگ نرم پروژه کشته‌سازی است و با دروغ کشته‌هایی را مطرح کردند؛ در برخی موارد اگر کشته‌هایی هم وجود داشت مشکوک بود.

بر این اساس به نظر می‌رسد میرحسین موسوی یکی از نامزدهای سال 88 اگرچه بازیچه دست استکبار جهانی شد اما وی یکی از سران این فتنه به شمار می‌رود؛ چرا که هیچ‌گاه موضع‌گیری نسبت به اقداماتی که از سوی فتنه‌گران صورت گرفت، نداشت و حتی به آنها مهر تأیید زد.